Komunikace
Info over het kunstwerk
Komunikace
Radek Dvořák
Het begrip communicatie is uitgangspunt voor de
twee sculpturen op de rotonde. Een denkbeeldige
rotatie van de twee blokken zou verschillende
vrouwelijke figuren op de 8 hoeken in elkaars
nabijheid brengen. Slechts twee van hen
communiceren permanent. In deze denkbeeldige
rotatie zijn de vrouwenfiguren steeds meer concreet
uitgewerkt. De anderen communiceren met de
toeschouwers, met zichzelf of wie weet met wie….
Aangezien de beelden op een rotonde staan en de
vrouwen steeds concreter zijn uitgewerkt, geeft dit
een effect van “abstract naar concreet”, als men rond
de beelden rijdt.
Tegelijkertijd geven de figuren de verschillende fases
van het beeldhouwen en het ontstaan van het
kunstwerk weer.
Mathematica en geometrie zijn voor Radek Dvořák zeer
belangrijk en vormen het uitgangspunt voor zijn werk,
daaraan zijn zelfs zijn creatieve ideeën en de uitvoering
van het werk ondergeschikt. Michelangelo’s onvoltooide
sculptuur “Slaven” diende als inspiratie voor dit
kunstwerk.
Ook historisch beeldhouwwerk, zoals Romaanse en
Gotische kolomkoppen, is een inspiratiebron. Door het
gebruik van de hoeken van de steen wordt zo min
mogelijk materiaal weggehakt, wat bijdraagt aan het
ontstaan van een monumentaal kunstwerk.